Dostop do kvalitetnega izobraževanja za vse

Stvari so se spremenile, kajne?

Ana je bila bistra deklica, ki je oboževala šolo. Vsako jutro se je skrbno pripravila, spakirala svojo črno tablico in kredo v manjšo torbico ter kot blisk švignila do bližnje šole. V šoli je bila vedno prva. Z učiteljico sta stkali posebno vez in se veselili tistih nekaj minut pred prihodom ostalih otrok.

Posledice vojne so pretresle Anino življenje. Oče je bil še vedno pogrešan, mama je umrla zaradi lakote. Ana, njen brat in sestra so preživeli preostanek otroštva v rejniških družinah. Zjutraj je bilo potrebno pomagati na kmetiji. Šola? Anini jutranji pogovori z učiteljico? Samo še oddaljena misel.

Nekega dne je Anin novi dom obiskala vaška učiteljica. Rejniki so privolili in dovolili Ani obiskovati šolo, ampak samo za kratek čas. Medtem, ko so njihove biološke hčere nadaljevale s srednješolskim izobraževanjem, je Ana pomagala učiteljici učiti mlajše otroke v osnovni šoli. Revščina je bila prehuda in vsi otroci niso imeli možnosti nadaljevati šolanja. To se je zgodilo pred natanko sto leti.

Maja Ahac ADRA Europe
Maja Ahac, ADRA Europe

Vsekakor so se stvari spremenile, kajne? Sto let je dolgo časovno obdobje. Družba je napredovala, tehnologija nam omogoča stvari, ki si jih pred sto leti ni nihče mogel predstavljati. Ljudje se sprehajamo po vesolju, zbiramo podatke z Marsa, droni dostavljajo pakete, roboti sesajo prah, v svoji dnevni sobi sestankujemo s sodelavci iz Japonske, Argentine, Jordanije in Kenije hkrati. Inovacije, raziskave in nove tehnologije napredujejo s svetlobno hitrostjo. In to vse zaradi neverjetnega razmaha kvalitetnega izobraževanja in razvoja vedno boljših šolskih sistemov. Znanje je edina naložba in bogastvo, ki si ga nihče ne more prisvojiti. In vendar, sto let kasneje, sta znanje in šolanje rezervirano za premožnejše države ter posameznike.

Milijoni otrok ostajajo doma, ker v njihovi bližnji okolici ni šole ali učiteljev. To je vsakdan otrok v državah globalnega juga in na področjih, kjer divjajo vojne ter naravne nesreče. V državah, kjer potekajo oboroženi spopadi, otroci izgubijo dom, nekateri tudi starše, sorojence in skrbnike. Prepuščeni so samim sebi, prisiljeni poiskati zatočišče pri sorodnikih ali celo v begunskih taboriščih. Iskanje hrane, pitne vode, strehe nad glavo in varnosti jih oropa otroštva. Njihova prihodnost je negotova in zaznamovana. Begunski otroci so v varnih državah nezaželeni, še bolj njihovi starši.

Droben, očem neviden virus, pa je povzročil, da je težave z dostopom do šolanja občutilo celotno človeštvo. Skoraj 1,6 milijarde otrok in mladostnikov je moralo prekiniti običajen proces učenja. Prekinitve so trajale različno dolgo, vsekakor pa je prvak v neprekinjenem šolanju Uganda, kje otroci že 22 mesecev niso videli šolskih klopi.

BBC Učilnica Uganda
Zapuščena učilnica v Ugandi. Vir: https://www.bbc.com/news/world-africa-59507542

In tako smo tam, kjer smo bili pred sto leti. Najrevnejši in najranljivejši otroci, družine ter države so najbolj prizadete. Njihova prihodnost je težja in veliko bolj nepredvidljiva kot prihodnost otrok, ki so bili rojeni v ekonomsko razvitih državah ter premožnejših družinah. Očitno sto let ni dovolj dolgo obdobje, da bi se kot človeštvo naučili vlaganja v kakovostno izobraževanje kot bistvenega za razvoj človeku prijazne družbe. Še posebej pomembno je izobraževanje v času kriz. Otroci so namreč tisti, ki gradijo boljši svet, ko odrasli odložijo orožje.

Če bi Ana še živela, bi letos praznovala stopeti rojstni dan. Otroci in vnuki se jo spominjajo kot žensko, ki je imela v svoji spalnici obsežno zbirko klasičnih knjižnih del. Kadar je bilo mogoče, so radovedno raziskovali njeno knjižno bogastvo in si pri njen sposojali knjige. Vsi njeni otroci so imeli možnost obiskovati srednjo šolo. Šolanje v vojni vihri druge svetovne vojne in času povojne obnove Jugoslavije ni bilo enostavno, pa vendar ji je uspelo. Njena tretje rojena hči, moja mama, je bila prva v družini, ki je uspešno diplomirala na univerzi in postala – učiteljica.

Avtor: Maja Ahac, ADRA Europe

ADRA Sloga EU Presidency

ZBIRAMO PRIJAVE ZA SODELOVANJU PRI PROJEKTU BODE – Brez ovir do enakosti Vas zanima kaj je zagovorništvo, kako …

Prostovoljska pomoč

Objava iz dne: 16.5.2022 ZABAVA ZA VSE – Bila je čudovita nedelja . Delavnice psiho-socialne podpore za družine, …

ADRA Slovenija začenja z izvajanjem aktivnosti iz projekta Brez ovir do enakosti (BODE) skupaj z društvom Medkulturni dialog …

Z največjim veseljem in zadovoljstvom vam sporočamo, da je Fardosina družina iz Somalije končno združena. Kot je bilo …